onsdag 11 augusti 2010

Pelargon- och petunia-pyssel...

Morgonen har ägnats åt alla krukor i trädgården. Passade på att stjäla en del sticklingar från mina pelargoner. Här visas några utvalda skönheter från min samling:
Ekbladig pelargon, Mosquito Fighter. Väldigt tacksam att ta sticklingar på! Avslöjar namnet ytterligare ett användningsområde, tro?
Kaskadpelargoner har jag gott om. Jag tycker om deras feta blad. Den här är härligt färgad med kraftiga strimmor.
Ytterligare en kaskadpelargon. Denna har fått långa skott som nu stöttas av vita blompinnar.
Denna blygsamma, men ack så blomvilliga söta pelargonen är min första och min äldsta. Köpte den av en slump till visningen av vår bostadsrätt hösten 2008. Sen har den lyckats hänga med i flytten och under vintermånaderna. Till och med Hunden lyckades tugga ner den till kala pinnar en vårdag, men den tog sig! Blott två år gammal men riktigt kraftig, kanske tack vare Hundens brutala sätt att formklippa den.
I kanten av samma kruka har jag pillat ner denna söta, ljust rosa planta som har räddats från blomsteraffärens fyndhörna.
Att ta egna fröer från fjolårets petunior var ett riktigt smart drag. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle ge så en sådan rolig färguppvisning. Helt otroligt att två blå-lila plantor kan ge dessa färgkombinationer! Läs här hur jag gick tillväga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar