söndag 27 februari 2011

Trött på att ha dörren på glänt? Bygg en kattlucka!

Så här har det sett ut hos oss ända sedan vi flyttade in i huset för två år sedan. Dörren på glänt eller fullt öppen till tvättstugan som fungerar som vinterförvaring för blommor, verktygsförråd eftersom garaget inte är färdigt och dessutom katt-toalett. Där har vi problemet. Detta lilla rum ser fördjävligt ut och när katten har varit där luktar det fruktansvärt. Med en kelig katt som ska stryka sig mot allt, även dörrar, så står denna dörr nästintill alltid vidöppen med vårt stök för allmän beskådan.


Så igår slutade jag gnälla och tog äntligen tag i problemet: Jag byggde en kattlucka!

För de som är intresserade lägger jag ut en liten arbetsbeskrivning.
Mät ut var du vill ha luckan och hur stor den ska vara. Jag tog Katten till hjälp, mätte hur hög han var och lade till några centimeter. Såga upp hålet med till exempel en sticksåg. Vanliga släta innerdörrar består i princip bara av två masonitskivor på en träram.

Ta bort lite av wellpappen som stöttar upp dörren och ersätt med trä som limmas och spikas fast. Det ger bra underlag att spika listverket i.

För att täcka masonit och trä vid sågningen hyvlade jag foder som blev lika breda som dörren och spikade fast.

På bägge sidor satte jag likadana foder som vi har runt karmen och målade ihop allt.

Här ser ni återigen resultatet! Stängd dörr och en katt som ostört kan ta sig in på sin toalett. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar