lördag 16 april 2011

Kan man bli annat än glad?

Så fantastiskt härligt det är med trädgård och vår! Varje dag går jag och petar lite i rabatterna, kikar, rensar och gör nästan små skutt av glädje när jag ser att fröerna och småplantorna från förra säsongen börjar ta sig och förstår att det blir en sommar i år också! Vad fjantig man är när man blir som barn på nytt över några blad i rabatten... 

Anemonerna blommar flitigt nu. Tjusig färg, hade varit häftigt att ha en trädgård i blått och lila. 

Som ni ser så har ju även rosa smugit sig in i trädgården, men där drar vi gränsen! Bellisen är en tacksam liten sak som blommar tidig vår och håller ut ända till vinterfrosten.

Salvian börjar visa sig. Vad glad jag blir när jag, som den nybörjare jag är, sopar undan vissna löv och inser att perennerna faktiskt kommer tillbaka i år igen!

Förra trädgårdssäsongen spred jag flitigt aklejafrön från mina plantor. Nu får jag min belöning: små aklejablad där jag minst anar det!

Helgens största trädgårdsöverraskning var denna uppenbarelse. Små, små blad på stammen av vår stora, härliga Buddleja! Den klarade den långa, ovänliga vintern! Kan man bli annat än glad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar